Kromě práce s fanoušky se hodnotila i souhrnně aktivita marketingových oddělení a její efekt, výsledky i progres, který daný klub v oblasti marketingu za uplynulou sezónu prodělal. Trofej pojmenovaná po uznávaném funkcionáři Lukáši Přibylovi je udělována pravidelně od sezóny 2015/16. „Jsme rádi, že v posledních letech získala Cena Lukáše Přibyla svou prestiž a řada klubů si váží ocenění nejen v hlavní kategorii, ale i v doprovodných vedlejších kategoriích, které vyhlašujeme společně s marketingovou komisí cíleně v jednotlivých specifických oblastech. Hodnotit, prezentovat a odměnit práci profesionálních fotbalových klubů je v rámci následného vývoje a především motivace do další sezóny velmi důležité,“ řekl obchodní a marketingový ředitel LFA Daniel Hajný. „Letos jsme navíc mohli ocenit jednotlivé kluby při osobním setkání v průběhu marketingového workshopu, který proběhl na začátku týdne v Plzni, kde jsme měli také možnost o některých vybraných projektech hovořit a zástupci ostatních klubů si odnesli cennou inspiraci. Současně jsme všichni společně zavzpomínali na osobnost Lukáše Přibyla, po kterém je tato cena pojmenovaná a jsem si jistý, že by měl radost, kdyby viděl tu práci, kterou všechny ligové kluby za poslední nelehké období na poli marketingu a komunikace odvedly,“ dodal Daniel Hajný.
V hlavní kategorii dostávaly kluby FORTUNA:LIGY hlasy od zástupců LFA, mediálních partnerů ligy, samotných šestnácti klubů a členů odborné poroty, ve které zasedli zástupci komerčních subjektů, influencerů i pedagogické obce. Za vedoucí Spartou, která získala významně nejvíce bodů, se seřadila Plzeň a ostravský Baník. „Sparta předvedla v marketingových kampaních opět svou dominanci a udává trendy v jednotlivých oblastech mezi českými nejen fotbalovými kluby. Na pomyslných medailových pozicích se umístily kluby, které v uplynulém ročníku shodně slavili klubové jubileum a na jejich komunikaci to bylo hodně znát,“ oznámil Štěpán Hanuš, ředitel komunikace a PR LFA. Mezi kluby druhé nejvyšší soutěže byl model hlasování totožný a na prvním místě se umístila pražská Dukla před brněnskou Zbrojovkou a Slezským, FC Opava. „Ve složitých podmínkách doznívající pandemie COVID-19 vznikla celá řada zajímavých a kvalitně realizovaných projektů. Nejen my uvnitř LFA, ale i odborníci v rámci Ceny Lukáše Přibyla pozitivně hodnotili progres, kterých dosáhly i menší kluby. Velmi nás těší, jak komplexně drtivá většina našich klubů přistoupila k válečnému konfliktu na Ukrajině. Rychlost a šíře pomoci od profesionálních klubů jako například od pražské Slavia je úžasná,“ ocenil práci profesionálních českých klubů v oblasti práce s fanoušky Štěpán Hanuš.
Chvály se od odborníků v porotě dostalo především pražské Spartě, která opanovala anketu již počtvrté v řadě s ohledem na svou koncepční a strategickou práci. „Odhlédnu-li od skutečnosti, že kluby mají velmi odlišné personální a finanční možnosti věnovat se marketingovým aktivitám, musím opět nejlépe hodnotit pražskou Spartu,“ uvedl ve svém hodnocení PhDr. Jan Šíma, vedoucí katedry managementu sportu na FTVS. „Aktivační marketing, jak sama Sparta nazývá svoji práci s daty v digitálním systému Sparta ID, je v praxi českých profesionálních klubů, nejen fotbalových, prozatím nedostižný. Pozitivně hodnotím ale také její aktivity, které nejsou realizovány přímo s cílem zvýšit prodej vstupenek či merchandisingu, ale spadají do oblasti společenské odpovědnosti (CSR),“ dodal za všechny jeden z členů odborné poroty PhDr. Jan Šíma.
Vedle hlavních kategorií se dostalo na významné ocenění řady dalších klubů i ve vedlejších kategoriích, kde se Marketingová komise LFA rozhodla vyzdvihnout vždy až tři povedené činy klubů v pěti oborových oblastech.
Pořadí ankety CENA LUKÁŠE PŘIBYLA za sezónu 2021/22
Hlavní anketa CLP klubů FORTUNA:LIGY:
- AC Sparta Praha – 96 bodů
- FC Viktoria Plzeň – 46 bodů
- FC Baník Ostrava – 37 bodů
- SK Slavia Praha – 27 bodů
- FC Slovan Liberec – 16 bodů
- SK Sigma Olomouc – 6 bodů
- FC Hradec Králové – 4 body
- FK Jablonec – 3 body
- SK Dynamo Č. Budějovice – 2 body
- 1. FC Slovácko – 1 bod
FC FASTAV Zlín – 1 bod
Bohemians Praha 1905 – 1 bod
Hlavní anketa CLP klubů FORTUNA:NÁRODNÍ LIGY:
- FK Dukla Praha – 64 bodů
- FC Zbrojovka Brno – 41 bod
- Slezský FC Opava – 29 bodů
- FK Ústí nad Labem – 4 body
- MFK Chrudim – 2 body
- 1. FK Příbram – 2 body
- FC Vysočina Jihlava – 1 bod
Kromě hlavní ankety Ceny Lukáše Přibyla se LFA rozhodla stejně jako v minulém ročníku dekorovat i kluby, které dokázaly posunout kvalitu své práce na poli marketingu a komunikace ve specifických oblastech různých kategorií. Na výběru oceněných v doprovodných anketách za oblast Digital marketing, Contentu, Fan experience, CSR aktivit a jednorázového projektu spolupracoval tým LFA se členy Marketingové komise.
Oceněné kluby v doprovodných kategoriích ankety CENA LUKÁŠE PŘIBYLA za sezónu 2021/22:
Doprovodná kategorie – Digital FORTUNA:LIGA (kluby v abecedním pořadí):
- 1. FC Slovácko - nový klubový web
- AC Sparta Praha - mobilní aplikace
- FC Viktoria Plzeň - PPC kampaně
Doprovodná kategorie – Content FORTUNA:LIGA (kluby v abecedním pořadí):
- FC Slovan Liberec - klip "Vítěj zpět, Theo!"
- FC Baník Ostrava - film "Nejlepší u nás"
- SK Slavia Praha - magazín Halftime
Doprovodná kategorie – CSR aktivity FORTUNA:LIGA (kluby v abecedním pořadí):
- AC Sparta Praha - stream 24 hodin pro Ukrajinu
- FK Teplice - aktivity nadačního fondu
- FC FASTAV Zlín - Růžový movember
Doprovodná kategorie – Fan experience FORTUNA:LIGA (kluby v abecedním pořadí):
- FC Hradec Králové - autobusové zájezdy pro fans
- FK Pardubice - vlakový výjezd na zápas
- SK Sigma Olomouc - fanzony při domácích zápasech
Doprovodná kategorie – Projekt FORTUNA:LIGA (kluby v abecedním pořadí):
- FC Baník Ostrava - oslavy výroční 100 let
- FC Viktoria Plzeň - oslavy výročí 110 let
- SK Dynamo České Budějovice - klubové muzeum
Doprovodná kategorie – Digital FORTUNA:NÁRODNÍ LIGA (kluby v abecedním pořadí):
- FC Zbrojovka Brno - Zbroják ID
- FK Dukla Praha - CRM systém
- Slezský FC Opava - online přenosy
Doprovodná kategorie – Content FORTUNA:NÁRODNÍ LIGA (kluby v abecedním pořadí):
- FK Dukla Praha - Dukla nemá fanoušky
- FC Zbrojovka Brno - video obsah a archivem
Doprovodná kategorie – CSR aktivity FORTUNA:NÁRODNÍ LIGA (kluby v abecedním pořadí):
- FC Zbrojovka Brno - podpora dárcovství krve
- FK Dukla Praha - pomoc Ukrajině
- Slezský FC Opava - Nadační fond Slezský Slezsku
Doprovodná kategorie – Fan experience FORTUNA:NÁRODNÍ LIGA (kluby v abecedním pořadí):
- FC Zbrojovka Brno - sledování zápasů z vířivky
- FK Dukla Praha - rekonstrukce VIP prostor
Doprovodná kategorie – Projekt FORTUNA:NÁRODNÍ LIGA (kluby v abecedním pořadí):
- FC Zbrojovka Brno - zápas přípravek proti A týmu
- FK Dukla Praha - prohlídky Julisky
- Slezský FC Opava - Plot legend
Komentáře vybraných členů odborné poroty
Petr Nitsche, vedoucí oddělení hokeje BPA Sport marketing
„Rozhodování v rámci druhé nejvyšší soutěže bylo snazší, jelikož Dukla Praha drží vysoký standard a s humorem čelí různým výzvám. O to těžší bylo v rámci Fortuna ligy zvolit medailisty. V mém žebříčku na příčky nejvyšší sice nedosáhly, ale rád bych vyzdvihl Teplice za CSR aktivity a Liberec za super videa k ženskému fotbalu s Láďou Hamplem a anoncí příchodu Thea Gebre do klubu. Kdybych mohl dát na dělené třetí místo dva týmy, byla by to Slavia a Baník. Tam to pro mne bylo velmi těžké rozhodnout. Nakonec jsem upřednostnil Baník, film Nejlepší u nás, práce s klubovou historií, s jejich fanouškovskou komunitou nakonec o kousíček převážila misky vah v jeho prospěch. U Slavie musím vyzdvihnout videosérii Totální hattrick. Druhé místo jsem přisoudil plzeňské Viktorce, která realizovala širokou paletu aktivit, zejména pak u příležitosti svého 110. výročí. První místo si zasloužila Sparta Praha, má daný jasný strategický koncept, který buduje a rozvíjí. Ať jde o rebranding a důslednou práci s novou identitou, tak například budování CRM systému a SPARTA ID. Třebaže sportovně to úplně nešlape, tak na poli marketingu to Sparta (možná opět) vyhrála.“
Robert Sattler, zástupce šéfredaktora FORBES ČR
„Sparta Praha zvládla skvěle nejen náročný rebranding a komunikaci s ním spojenou, ale velmi dobře s novou vizuální identitou pracuje ve všech propagačních materiálech, díky čemuž si ji fanoušci brzy osvojili. Vyzdvihl bych také tradičně zajímavě zpracovaná přestupová videa a mimořádný 24hodinový livestream, plný nejen klubových osobností, na pomoc Ukrajině. U Slavie Praha oceňuji přetrvávající profanouškovský přístup, kvalitně zpracovaný magazín Halftime, plný zajímavých témat, a organizaci a propagaci podzimního benefičního utkání Pro Jakoubka. Ve Slovanu Liberec se, navzdory tomu, že nemají takové finanční zázemí jako pražské „S“, dlouhodobě prezentují povedenými vizuály a CSR aktivitami. V uplynulé sezóně navíc vytvořili velice nápadité video, avizující návrat bývalého reprezentačního obránce Thea Gebre Sellasieho, které sklidilo pozitivní ohlasy i v zahraničí.
Počtem marketingových aktivit i kvalitou jejich zpracování poráží Dukla Praha nejeden prvoligový klub. Vyzdvihl bych především snahu komunikovat s veřejností skrze moderní platformy, jako je TikTok nebo startup Live Penalty, jenž Dukle umožňuje zaujmout i zahraniční fanoušky, kteří s klubem běžně do styku nepřijdou, ale na základě hry si k němu mohou vybudovat vztah.“
Martina Vojtěchovská, šéfredaktorka MediaGuru
„AC Sparta Praha má velmi precizně definovanou marketingovou strategii, která se vhodně propisuje do základních komunikačních oblastí s fanoušky i širší veřejností. Velmi kvalitní je koncept zápasových grafik, komunikace na sociálních sítích a ocenit je třeba také práci na poli digitálního marketingu v podobě projektu Sparta ID a také nové mobilní aplikace.
FK Viktoria Plzeň si zaslouží uznání za systematickou práci a detailně promyšlenou marketingovou strategii a kvalitní zápasový a komunikační servis. Z klubů nejvyšší soutěže je třeba také vyzdvihnout nadprůměrnou práci v digitálním marketingu, především využívání PPC kampaní, zavedení newsletter client nebo snahu využívat nových komunikačních kanálů – zejména Google Discovery, jakož i doměřování a analýzu kampaní.
Baník Ostrava zaujal filmovým snímkem Nejlepší u nás!!! I celou koncepcí oslav 100. výročí založení klubu. Také je zřejmá snaha neustále rozvíjet komunikaci směrem k fanouškům.
Celkově: Ligové kluby s vyššími rozpočty si mohou dovolit propracovanější marketingovou komunikaci a pravděpodobněji k tomu mohou využít i širší personální podpory, což je na komunikaci znát. Na druhou stranu i u řady klubů s menšími rozpočty je vidět snaha zvládnout komunikaci v daných podmínkách co možná nejlépe (FK Teplice, SK Sigma Olomouc, FC Slovan Liberec, Bohemians 1905, FC Fastav Zlín, SK Dynamo České Budějovice, FC Hradec Králové). Všechny kluby si také zaslouží pochvalu za své CSR aktivity.
Komentář ke klubům F:NL: Spektrum komunikačních aktivit i přístup k marketingové komunikaci převyšuje v případě klubu FK Dukla Praha úroveň některých klubů z první ligy. Je vysoce profesionální díky vytyčeným komunikačním oblastem a také díky kreativitě a kvalitě provedení.“
Jan Rachota, sportovní manažer Český hokej
„V uplynulé sezóně každého nezaujatého fanouška musela „trefit“ komunikace Sparty spojená s rebrandingem na nové logo. Vizuály v tištěné i elektronické podobě, prezentace klubových aktivit, vše uceleně ukazovalo, že na Spartě vědí, co chtějí sdělit a jak se chtějí prezentovat. Naopak Plzeň pokračuje v dlouhodobější kvalitní práci a ukazuje, že má stále co nabídnout. Liberec na sebe upozornil celosvětově představením staronové posily Thea Gebre Selassieho, ale i v průběhu sezóny předváděl kvalitní prezentaci.
O patro níže dlouhodobě boduje Dukla. Nejen snahou boje o sportovního fanouška, ale zejména zápasovým programem. Opava pracuje na ukotvení svého brandu v rámci regionu, který ukazuje hrdost na to, odkud klub je a jeho bohatou historii.“
PhDr. Jan Šíma, vedoucí katedry managementu sportu na FTVS
„Odhlédnu-li od skutečnosti, že kluby mají velmi odlišné personální a finanční možnosti věnovat se marketingovým aktivitám, musím opět nejlépe hodnotit pražskou Spartu. Aktivační marketing, jak sama Sparta nazývá svoji práci s daty v digitálním systému Sparta ID, je v praxi českých profesionálních klubů, nejen fotbalových, prozatím nedostižný. Pozitivně hodnotím ale také její aktivity, které nejsou realizovány přímo s cílem zvýšit prodej vstupenek či merchandisingu, ale spadají do oblasti společenské odpovědnosti (CSR).
O vítězi mezi kluby FORTUNA:NÁRODNÍ LIGY nemůže být pochyb. Množství ale zejména kvalita realizovaných projektů tohoto dejvického klubu jednoznačně převyšuje ostatními kluby. Práci marketingového oddělení pražské Dukly řadím dokonce výše než u některých klubů Fortuna ligy.“
Tomáš Janča, Sport Alive
„Děkuju LFA za možnost se opět podílet na výběru oceněných v rámci Ceny Lukáše Přibyla. Velmi oceňuju, že je jasně vidět nárůst pocovidové aktivity ve většině klubů, což je dobrá zpráva. Ten dokument s přehledem aktivit je ostatně rok od roku delší. To naznačuje, že kluby vnímají, že je třeba jít vstříc fanouškům. Co naopak u klubů postrádám je jasné a strategické ukotvení klubové značky, které u drtivé většiny klubu není zřejmé a je to i vidět v jisté rozháranosti jednotlivých projektů.“
Marek Tesař, managing partner RAUL!
„Stále je vidět, že v mnoha klubech nejvyšší ligy marketing a komunikaci výrazně podceňují. Výstupy jsou často na „dobrovolnické“ úrovni, a to jak strategicky, tak i graficky. Což je – při obratech klubů, atraktivitě produktu, nutnosti sebe financování – zarážející.
Fotbalové kluby využívají jejich popularity a často konají dobro, což je určitě ocenění hodné. Ukrajina, Covid 19, lokální podpora organizací vidíme prakticky ve všech klubech. Jejich dosah je k tomu předurčuje a jsem přesvědčen, že tyto aktivity částečné pomáhají zlepšit reputaci fotbalového hnutí obecně. Co naopak naprosto postrádám, že se v rámci komunikace, práce s partnery nevěnují kultivaci prostředí, a to přes respekt k rozhodčím, chování fanoušku na stadionech, kultivaci tvrdých jader fanoušků. To fotbal potřebuje jako sůl. Obecně vnímám čím dál vyšší míru profesionalismu v oblasti e-sportu, většina si uvědomuje, že to výhledově může být pro klub zásadní příjem.
Sparta je kvalitativně odskočena – to je z přihlášky patrné – pozitivně hodnotím především dlouhodobou strategii, práci s komunikačními kanály a jako extra kladný bod za mě získává za aplikaci, která je rozhodně silným obchodním nástrojem směrem k fanouškům, což vykazují i v číslech. Je až překvapující, že další kluby v této cestě tento klub nenásledují. Mít fanouška „na drátě“ je pro kvalitní práci zásadní. Stejně oceňuji jejich práci v oblasti CRM. Slavia dlouhodobě kraluje v obsahu sociálních sítích, oceňuji Museum, které je dalším zdrojem příjmů a také jejich selfprezentace. Je lídrem v Tik toku, což považuji za kriticky důležité médium pro tu nejmladší cílovou skupiny. Plzeň zaujala dlouhodobou spoluprací s Gambrinusem a novou edicí plechovek. Stejně tak oceňuji jejich spolupráci s Českou poštou.“
Vilém Franěk, Czech News Center (heyfomo.cz), Univerzitní hokej
„Dlouhodobá koncepční práce Sparty je obdivuhodná a na poli sportovního marketingu u nás jedinečná. Stejně tak jako celá letošní sezóna Sparty. Vypíchnul bych skvělou práci s daty, která by měla být základem každého klubového marketingu.
Plzeňská Viktorka po letech, kdy jela na „neutrál“, přeřadila na vyšší rychlostní stupeň a je to vidět. Koncepční práce s regionem je to, co zdobí Plzeň několik let a po přidání dobré komunikace v digitálu začíná z Plzně růst klub schopný konkurence i na poli marketingu.
Slavia i na pozadí svých zahraničních úspěchů zvedla úroveň svého marketingu na světovou úroveň. Oceňuji především prvotřídní práci s fanouškem, rozvoj Slavia Muzea a hlavní sérii Totální Hattrick, který patří na české scéně k tomu nejlepšímu, co v kategorii sportovních videí vzniklo.
Na Dukle sice dlouhodobě bojují s fanouškovskou základnou, ale to co předvádí v komunikaci je hodno návratu do první ligy. Líbí se mi experimentování s novými formáty, ať už TikTok, nebo jejich práce na dalších sociálních sítích. Za zmínku stojí i video s Petrem Radou.
Zbrojovka dlouhodobě těží ze své pozice a fanouškovské základny a z touhy vrátit se do první ligy. Množství obsahu, který pro fanouška vytvoří je obdivuhodné, práce s daty skrze Zbrojovka ID také a CSR aktivity také ambicí míří do 1. ligy.
Opavský tým míří svou aktivitou na CSR projekty, do kterých zapojuje své fanoušky. Netradiční, ale na druhou ligu pro mě legitimní přístup.“